Volgers

zaterdag 8 augustus 2020

leven met een ouderwetse auto.

Leven met een ouderwetse auto.

En dan bedoel ik niet een oude auto. dan bedoel ik een automobiel waarin de techniek niet mee gaat met de tijd. Jazeker er is airco en stuurbekrachtiging en zelfs cruisecontrole. Ook een ruitewisser op de achterruit ontbreekt niet en bij de meters ontdekt men zelfs een toerenteller.

Met deze automobiel begeef ik me over de wegen. 50.000km per jaar. Al 5 jaren lang. Zo nu en dan stop ik bij mensen welke met pech naast de weg staan. het valt me op dat dit vaak de moderne auto's zijn vol met electronica. Helaas kan ik dan weinig hulp bieden. Ik weet niks van de computers en touchscreens die uitvallen.

Maar zelden blijft iemand met een auto met oude techniek naast de weg staan als ik mijn hulp aanbied. Gebroken waterslangen kunnen ingekort worden. kapotte dynamo's kun je helaas weinig aan doen naast de weg als je geen nieuwe hebt. gebroken kabels kan men aan elkaar maken.

In een moderne automobiel vind men niet eens meer een reservewiel hoewel dit in vele landen een verplichting is. heeft een auto een lekke band en een reserve wiel is die binnen 15 minuten weer onderweg. zo heb ik menig mens met pech een plezier gedaan.

ja ik rijd een auto met oude techniek. men verklaart mij voor gek. maar mensen wat er niet op aan en in zit........ kan ook niet kapot.

geef mij maar een technisch ouderwets voertuig waar ik zelf nog storingen kan oplossen in plaats van al die moderne rommel.

dan kom je tenminste aan op je bestemming.

EN de mensen die het hebben over navigatie en andere electronische hulp middelen. 90 procent is ook los te verkrijgen en werkt vaak beter dan de ingebouwde zooi.

Ik kan met een morris minor rijden en met een eend, een renault 4 maar ook met een renault ZOE of een Toyote Prius. Alleen als ik met de Renault 4, Morris of eend pech krijg is er 90% kams dat ik verder kan rijden na een provisorische reparatie terwijl een zelfde pechgeval net die andere nieuwe electronische auto's een 90% kans geeft op niet meer door te kunnen rijden.

Iemand die enkel geleerd heeft met de moderne meuk te rijden en dan ineens in een 1967 mini stapt krijgt deze waarschijnlijk niet eens gestart.

Zelfs de automonteurs zijn niet meer wat ze zijn geweest.

Als voorbeeld enkele jaren geleden kwam ik in een garage voor een kleine beurt. En het alleerste wat me gevraagd werd door de zogenaamde monteur was waar het kabeltje van zijn laptop in moest want meneer moest de auto uitlezen om te achterhalen welke olie er in moest. dat kon hij alleen maar achterhalen door de OBD aan te sluiten zei hij.

en nee dit was geen oldtimer. dat was een 12 jaar oude renault 19.

Ik heb hem laten zoeken.

Weten jullie nog wat er vroeger aan de richtingaanwijzer hendel hing? het kaartje met olie soort km stand en andere gegevens? ja daar had hij nog nooit van gehoord.

einde liedje was dat ik het onderhoud zelf maar heb uigevoerd.

Ja ze zijn er nog wel de ouderwetse automonteurs maar je moet er hard naar zoeken. gelukkig weet ik er nog verschillende te vinden.

victor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten